De mest detaljerede anmeldelser i Danmark

Anmeldelse, Lyd, mp3, Tablet

Sonos Play:5 Anmeldelse

Sonos Play-5-11Jeg har fået lov til at teste Sonos’s største højtaler, med en af deres bridges. Sonos er kendt for deres trådløse lyd, som ikke er helt som de andres. Sonos bruger nemlig kun deres egne systemer, de bruger deres eget netværk og deres eget app og deres eget system til at streame lyd rundt. For en gang skyld, kan man kalde Apple åbne med deres Airplay system.

Design

Designet er meget lige til, det er ikke særligt eksklusivt, da det er plastik på plastik, det er til gengæld meget funktionelt fordi toppen er gummi-agtig, så der er plads til en telefon og plastik er nu engang rigtigt godt til elektronik da det giver gode signaler og er fint til at lave højtaler kasser med.

Knapperne er fine, stikket er fint, alt er nøjagtigt godt nok, det er ikke vildt, men alle højtalere behøver heller ikke have en design-feature som er uimodståelig:)

Opsætning

Sonos Play-5-4Jeg havde lidt problemer, det kan godt være svært når man ikke lige er sat ind i systemet. Det man skal vide er at alt foregår via appen, det er der du sætter den op, stiller om den skal bruge mini-jack stikket til at spille fra (Det er dumt, hvis man bruger mini Jack til at spille fra, er det nok fordi man ikke har wifi … Dumt), det er også her du finder guiden til at få det hele til at virke.

Jeg satte først den lille bridge op, det gør man ved at holde et par taster nede, mens den er forbundet med kabel til ens netværk, (igen, hvorfor kan den ikke bare bruge Wifi også, hvorfor skal man tilslutte den med et stik), så har man sat sit Sonos-wi-fi-men-ikke-wi-fi op, derefter til slutter man de andre højtalere ved at sætte dem til strøm og holde et par taster nede, denne proces skal gøres hver gang man tilslutter en ny enhed, hvilket også virker lidt uigennemtænkt.

Når så er den sat op, og du kan nu bruge din App på PC’en eller din telefon/tablet til at spille musik, enten fra enheden eller fra webtjenester, men alt går stadig igennem din telefon eller PC, på trods af at din internet radio, jo ligger på trods af at din internet radio ligger på samme internet som din højtaler og Sonos bridge også har adgang til. Der er ikke noget podcast, fordi det understøtter appen ikke, der er ikke noget youtube fordi det understøtter appen ikke osv. men der er også noget den kan, pandora spoitfy, napster, wimp, deezer, rdio, last.fm. Det kan godt være jeg tager fejl af nogen af tingene oven for, men pointen er at alt skal kodes til Sonos, og det tager langt tid før en lille tjeneste bliver stor nok til at det kan betale sig. De skulle have valgt at bruge Airplay, også, så havde du mulighed for at streame alt fra din iPhone over, uanset hvilken app eller internet side det var fra :) Men der er nok en grund til de ikke bruger det, enten er det Apple som er for dyre med deres licens, ellers er Apple slet ikke interesseret, ellers vil sonos folkene have dig til at binde dig lidt mere til deres software og hardware :)

Men opsætningen er let.

Sonos Play-5-7Grunden til at jeg skulle bruge en bridge, ud over højtaleren, er at eller er den ikke trådløs, hvis man ikke har en bridge med et netværkskabel tilsluttet, skal netværkskablet sidde i højtaleren.
Angående den bridge, det virker lidt dumt at man skal have endnu en dims til at stå og bruge strøm hele tiden – vi har wifi i forvejen, og det virker tydeligvis fint til at overføre lyd, hvorfor skal vi have et trådløst netværk mere, eller nærmere hvorfor skal vi betale for en dims, som opretter endnu et wifi, også ud over det betale for alt den ekstra strøm sådan en dims sluger?

Appen

Appen til Sonos systemet er virkelig god til iPhone, den er ikke vildt pæn, men fuck det, den er tilgengæld fyldt med funktioner, det er utroligt så mange musik tjeneste de allerede nu understøtter, selv om det er et fundamentalt problem at skulle kode en ny funktion hver gange en laver en musiktjeneste.

Appen har en virkelig gennemført “Sæt i kø funktionen”, så man kan sætte sin musik i kø, også selvom man sidder 3 og tilføjet til samme spilleliste. Problemet med de fleste sæt i kø funktioner er at folk glemmer at bruge dem, da de bare klikker på hvad de vil høre, Sonos appen kommer altid frem med en boks hvor man kan vælge hvad den skal, spille nu eller ligge bagerst eller forest i køen.

Lydkvaltet

Sonos Play-5-9Det er her jeg er mest utilfreds. Lydkvaliteten er normalt bedre jo større en højtaler er, men det er desværre ikke tilfælde her, Sonos Play:5’s lydkvalitet er fin hvis det var en billig højtaler, men det er den ikke, Bassen er god, den er overdøver ikke noget og er fin detaljeret, mellemtonerne er udvaskede og spiller over diskanten, og har en tendens til at være højere end den anden musik – diskanten mangler detaljer, det virker somom den komprimere lyden så en masse lyde bliver langt samme som samme lyd. Det lyder som det headset du fik med din smartphone, det er nok lidt bedre, men det er kun pga. bassen.

Det skal siges at jeg tester den ved siden af min egen Beolit 12 højtaler, som jeg for mine egne penge (3500kr brugt) har købt. Og den spiller mange gange bedre.

Til gengæld spiller den højt, meget højt. Men hold den fra top 30% da der opstår en masse nye problemer her, som kun gør det hele værre.

Pris

Prisen er meget mindre end de trådløse højtalere jeg har testet tidligere, Sonos Play:5 koster kun omkring 3000kr, også skal man bruge en bridge til ca. 500kr oven i. Libratone Zipp koster omkring 3000kr, en libratone Live koster 4000kr og en beolit 12 koster 5500kr.

I forhold til lydkvaliteten, så vil jeg sige den er noget for dyr, en Libratone Zipp koster over 500kr mindre og spiller betydelig bedre.

I forhold til Libratone zipp og Beolit 12

Jeg kan bedre lide Airplay systemet, fordi airplay er en forholdvis åben platform, kan flere bruge den, dette betyder at du kan få musik fra andre programmer ud på dine højtalere.
Derfor har Beolit 12 og Litratone Zipp en fordel.

Beolit 12 er alt for dyr, så er det så enkelt, selv om den spiller bedre end de 2 andre. Efter min mening spiller Litratone Zipp noget bedre end Sonos Play:5, den spiller ikke så højt men den spiller noget bedre – den er også billigere, så det må være den jeg bedst kan lide i denne prisklasse. læg særligt mærke til at jeg har indrømmet at have købt en Beolit 12.

Jeg har anmeldt begge de andre højtalere her på siden, så der kan du se hvad jeg mener om dem.

Konklusion

Jeg kan ikke lide denne højtaler, jeg synes systemet med et ekstra netværk og en lukket app er for besværligt også er lyden heller ikke genial, de skal tag og ligge nogen bedre højtalere i deres dimser også slå en aftale af med apple om airplay, så kan den bruges med begge dele, hvilket i mit subjektive syn må være mere end dobbelt så godt.
Jeg har fået at vide at Sonos systemet skulle være godt med flere højtalere, jeg håber de andre er bedre, jeg kan virkelig ikke se problemet, airplay kan det samme, på din PC, og med et eksternt program også det samme på iPhone og iPad. Hvis du bruger Android, er det noget helt andet, her er Airplay næsten ubrugeligt :)

Stjerner: 3 ud af 5

Sonos Play:5
3